This legislation has been repealed. Do not cite it as law in force.
s 177 Power to make regulations
(1) The Minister may make regulations as may be necessary or expedient for the purposes of carrying into effect the provisions of this Act.
(2) Without prejudice to the generality of subsection (1), regulations may be made for the following purposes:
(a) to prescribe anything required by this Act to be prescribed;
(b) to vary the rules for determining where a supply of services is made for the purposes of place of supply under section 12;
(c) to prescribe the offices for the administration of the goods and services tax and for the days and times during which the offices may be opened for business;
(d) to determine the time of supply in cases where subsections 11(9) and 11(10) apply;
(e) to prescribe matters relating to registration or registered persons;
(f) to prescribe matters relating to accounting basis under section 37;
(g) to prescribe the following matters in relation to the credit of input tax against output tax under section 38:
(i) the manner and circumstances where—
(aa) a taxable person may treat the tax on the supply of goods or services to him, or the tax paid or to be paid by him on the importation of goods as his input tax;
(bb) a person may treat the tax on the supply of goods to him, or the tax paid or to be paid by him on the importation of goods as his input tax in the case where the person was not a taxable person at the time when the supply or importation was made; and
(cc) any person who has been but is no longer a taxable person, may be paid by the Director General any amount of any tax on the supply of services made to him when he was a taxable person;
(ii) the time limit for a taxable person to claim the whole or any part of any input tax as allowable input tax;
(h) to prescribe matters in relation to the allowable amount of input tax and to provide for securing a reasonable attribution of input tax to supply under section 39 including—
(i) determining a proportion by reference to which input tax for any taxable period is to be provisionally attributed to the supply;
(ii) adjusting, in accordance with a proportion determined in like manner for a period comprising two or more taxable periods or part thereof, the provisional attribution for any of those periods;
(iii) the making of adjustment where the estimate on the basis of which an attribution was made is inaccurate;
(i) to prescribe matters relating to the relief for bad debt under section 58;
(j) to prescribe for different provisions for the charging and accounting for tax for joint venture and for any other activity to be deemed as a joint venture under section 69;
(k) to prescribe the operation of the Approved Trader Scheme under section 71;
(l) to prescribe the operation of the Approved Toll Manufacturer Scheme under section 72;
(m) to prescribe the operation of the Approved Jeweller Scheme under section 73;
(n) to prescribe the operation of the Flat Rate Scheme under section 74;
(o) to prescribe matters relating to capital markets under section 75;
(p) to prescribe the following matters in relation to any ruling made under section 76 or 77:
(i) the scope and procedure that is to be applied relating to any ruling; and
(ii) the scale of costs and fees payable in respect of an advance ruling application;
(q) to prescribe the manner of furnishing returns and declarations and other matters relating to returns and declarations;
(r) to prescribe the manner of payment of tax;
(s) to prescribe the following matters in relation to the Goods and Services Tax Appeal Tribunal under Part XIII:
(i) manner in which any matter may be referred to the Tribunal;
(ii) the manner in which the Tribunal shall be convened and the place where the Tribunal shall hold its sittings;
(iii) the scale of costs and fees payable in respect of any inquiry or proceedings before the Tribunal;
(iv) the responsibilities of the members of the Tribunal;
(v) the forms to be used in the proceedings;
(vi) fees and the manner for collecting and disbursing the fees;
(vii) costs and expenses relating to any matter before the Tribunal;
(viii) generally the better carrying out of the functions assigned to the Tribunal by this Act;
(t) to prescribe matters relating to the approval of a tax agent under section 170;
(u) to prescribe the offences which may be compounded;
(v) to prescribe matters relating to electronic service.
(3) The regulations made under subsection (2) may prescribe any act in contravention of the regulations to be an offence and may prescribe penalties of a fine not exceeding thirty thousand ringgit or to imprisonment for a term not exceeding two years or both.
Malay text (authoritative)
Kuasa untuk membuat peraturan-peraturan
(1) Menteri boleh membuat peraturan-peraturan yang perlu atau suai manfaat bagi maksud melaksanakan peruntukan Akta ini.
(2) Tanpa menjejaskan keluasan makna subseksyen (1), peraturan-peraturan boleh dibuat bagi maksud yang berikut:
(a) untuk menetapkan apa-apa yang dikehendaki di bawah Akta ini supaya ditetapkan;
(b) untuk mengubah kaedah-kaedah bagi menentukan di mana suatu pembekalan perkhidmatan dibuat bagi maksud tempat pembekalan di bawah seksyen 12;
(c) untuk menetapkan pejabat bagi pentadbiran cukai barang dan perkhidmatan dan bagi hari dan masa apabila pejabat boleh dibuka untuk urusan;
(d) untuk menentukan masa pembekalan dalam hal apabila subseksyen 11(9) dan 11(10) terpakai;
(e) untuk menetapkan perkara-perkara yang berhubungan dengan pendaftaran atau orang berdaftar;
(f) untuk menetapkan perkara yang berhubungan dengan asas pengakaunan di bawah seksyen 37;
(g) untuk menetapkan perkara yang berikut berhubung dengan kredit cukai input terhadap cukai output di bawah seksyen 38:
(i) cara dan hal keadaan yang—
(aa) seseorang orang kena cukai boleh mengira cukai ke atas pembekalan barang atau perkhidmatan kepadanya, atau cukai yang dibayar atau yang akan dibayar olehnya ke atas pengimportan barang sebagai cukai inputnya;
(bb) seseorang boleh mengira cukai ke atas pembekalan barang kepadanya, atau cukai yang dibayar atau yang akan dibayar olehnya ke atas pengimportan barang sebagai cukai inputnya dalam hal orang itu bukan seorang orang kena cukai pada masa apabila pembekalan atau pengimportan itu dibuat; dan
(cc) mana-mana orang yang telah, tetapi tidak lagi seorang orang kena cukai, boleh dibayar oleh Ketua Pengarah apa-apa amaun apa-apa cukai ke atas pembekalan perkhidmatan yang dibuat kepadanya semasa dia seorang orang kena cukai;
(ii) had masa bagi seorang orang kena cukai untuk menuntut keseluruhan atau mana-mana bahagian apa-apa cukai input sebagai cukai input boleh dibenarkan;
(h) untuk menetapkan perkara berhubung dengan amaun cukai input yang boleh dibenarkan dan untuk memperuntukkan bagi mendapatkan suatu cukai input berhubung kait yang munasabah untuk pembekalan di bawah seksyen 39 termasuk—
(i) menentukan suatu perkadaran dengan merujuk kepada cukai input bagi mana-mana tempoh bercukai yang akan dihubungkaitkan secara sementara kepada pembekalan itu;
(ii) melaraskan, mengikut suatu perkadaran yang ditentukan mengikut cara seumpamanya bagi suatu tempoh yang mengandungi dua atau lebih tempoh bercukai atau sebahagian daripadanya, hubung kait sementara bagi mana-mana tempoh itu;
(iii) pembuatan pelarasan sekiranya anggaran ke atas asas yang suatu hubung kait telah dibuat adalah tidak tepat;
(i) untuk menetapkan perkara yang berhubungan dengan pelepasan hutang lapuk di bawah seksyen 58;
(j) untuk menetapkan peruntukan yang berbeza bagi pengenaan dan pengakaunan cukai untuk usaha sama dan bagi apa-apa aktiviti yang lain yang disifatkan sebagai suatu usaha sama di bawah seksyen 69;
(k) untuk menetapkan pengendalian Skim Pedagang Diluluskan di bawah seksyen 71;
(l) untuk menetapkan pengendalian Skim Pengilang Tol Diluluskan di bawah seksyen 72;
(m) untuk menetapkan pengendalian Skim Tukang Emas Diluluskan di bawah seksyen 73;
(n) untuk menetapkan pengendalian Skim Kadar Rata di bawah seksyen 74;
(o) untuk menetapkan perkara yang berhubungan dengan pasaran modal di bawah seksyen 75;
(p) untuk menetapkan perkara berikut berhubung dengan apa-apa ketetapan yang dibuat di bawah seksyen 76 atau 77:
(i) skop dan prosedur yang terpakai yang berhubungan dengan apa-apa ketetapan; dan
(ii) skala kos dan fi yang kena dibayar berkenaan dengan permohonan ketetapan awal;
(q) untuk menetapkan cara pengemukaan penyata dan perisytiharan dan perkara lain yang berhubungan dengan penyata dan perisytiharan;
(r) untuk menetapkan cara pembayaran cukai;
(s) untuk menetapkan perkara yang berikut berhubung dengan Tribunal Rayuan Cukai Barang dan Perkhidmatan di bawah Bahagian XIII:
(i) cara yang apa-apa perkara boleh dirujukkan kepada Tribunal;
(ii) cara yang Tribunal diadakan dan tempat di mana Tribunal menjalankan sidangnya;
(iii) skala kos dan fi yang kena dibayar berkenaan dengan apa-apa siasatan atau prosiding di hadapan Tribunal;
(iv) tanggungjawab anggota Tribunal;
(v) borang untuk digunakan dalam prosiding;
(vi) fi dan cara bagi pemungutan dan pembayaran fi;
(vii) kos dan perbelanjaan yang berhubungan dengan apa-apa perkara di hadapan Tribunal;
(viii) secara amnya penjalanan yang lebih baik fungsi yang diberikan kepada Tribunal melalui Akta ini;
(t) untuk menetapkan perkara yang berhubungan dengan kelulusan ejen cukai di bawah seksyen 170;
(u) untuk menetapkan kesalahan yang boleh dikompaun;
(v) untuk menetapkan perkara yang berhubungan dengan perkhidmatan elektronik.
(3) Peraturan-peraturan yang dibuat di bawah subseksyen (2) boleh menetapkan apa-apa perbuatan yang bertentangan dengan peraturan-peraturan untuk menjadi suatu kesalahan dan boleh menetapkan penalti bagi suatu denda tidak melebihi tiga puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.
Source: Laws of Malaysia, Attorney General's Chambers of Malaysia (lom.agc.gov.my). Not a copy of the Gazette printed by the Government Printer (Interpretation Acts 1948 and 1967, s 61).