(1) Any person may apply, in the prescribed form together with the prescribed fee, to the Director General for a customs ruling in respect of any one or more of the following matters:
(a) the determination of a taxable service;
(b) the determination of a taxable person;
(c) the principles to be adopted for the purposes of determination of value of taxable service;
(d) any other matters as determined by the Director General.
(2) An application for a customs ruling under subsection (1) may be made—
(a) at any time before any service is provided; or
(b) at any later time, if permitted by the Director General.
(3) An applicant may withdraw his application at any time before a customs ruling is made and any payment made relating to the application for the customs ruling shall be forfeited by the Director General.
Malay text (authoritative)
Ketetapan kastam
(1) Mana-mana orang boleh memohon, dalam borang yang ditetapkan bersama dengan fi yang ditetapkan, kepada Ketua Pengarah bagi suatu ketetapan kastam berkenaan dengan mana-mana satu atau lebih perkara yang berikut:
(a) penentuan perkhidmatan bercukai;
(b) penentuan orang kena cukai;
(c) prinsip-prinsip yang boleh diterima pakai bagi maksud penentuan nilai perkhidmatan bercukai;
(d) apa-apa perkara lain sebagaimana yang ditentukan oleh Ketua Pengarah.
(2) Suatu permohonan bagi ketetapan kastam di bawah subseksyen (1) boleh dibuat—
(a) pada bila-bila masa sebelum apa-apa perkhidmatan diberikan; atau
(b) pada bila-bila masa kemudian, jika dibenarkan oleh Ketua Pengarah.
(3) Seorang pemohon boleh menarik balik permohonannya pada bila-bila masa sebelum suatu ketetapan kastam dibuat dan apa-apa pembayaran yang telah dibuat yang berhubungan dengan permohonan bagi ketetapan kastam itu hendaklah dilucuthakkan oleh Ketua Pengarah.
Source: Laws of Malaysia, Attorney General's Chambers of Malaysia (lom.agc.gov.my). Not a copy of the Gazette printed by the Government Printer (Interpretation Acts 1948 and 1967, s 61).