This legislation has been repealed. Do not cite it as law in force.
s 57 Refund of tax, etc., overpaid or erroneously paid
(1) Any person who has overpaid or erroneously paid any tax, surcharge, penalty, fee or any other money may make a claim thereof in the prescribed form to the Director General within six years from the time the overpayment or erroneous payment occurred and the Director General may refund the tax, surcharge, penalty, fee or any other money, as the case may be, after being satisfied that the person has properly established the claim.
(2) The Director General may reduce or disallow any refund due under this section to the extent that the refund would unjustly enrich the person referred to in subsection (1).
(3) A claim under this section shall be supported by such evidence as required by the Director General.
(4) Except as provided by this section, the Director General shall not be liable to refund an amount paid to the person referred to in subsection (1) by way of tax by virtue of the fact that it was not tax due and payable to him.
(5) This section shall not apply to a claim for refund under sections 10, 17 and 18.
Malay text (authoritative)
Pembayaran balik cukai, dsb., yang terlebih bayar atau terkhilaf bayar
(1) Mana-mana orang yang terlebih bayar atau terkhilaf bayar apa-apa cukai, surcaj, penalti, fi atau wang lain boleh membuat suatu tuntutan baginya dalam borang yang ditetapkan kepada Ketua Pengarah dalam masa enam tahun dari masa pembayaran lebih atau pembayaran terkhilaf itu berlaku dan Ketua Pengarah boleh membayar balik cukai, surcaj, penalti, fi atau apa-apa wang lain itu, mengikut mana-mana yang berkenaan, selepas berpuas hati bahawa orang itu telah membuktikan tuntutan itu dengan sepatutnya.
(2) Ketua Pengarah boleh mengurangkan atau menolak apa-apa pembayaran balik yang kena dibayar di bawah seksyen ini setakat yang pembayaran balik itu akan dengan tidak patut mengayakan orang yang disebut dalam subseksyen (1).
(3) Suatu tuntutan di bawah seksyen ini hendaklah disokong oleh apa-apa keterangan yang dikehendaki oleh Ketua Pengarah.
(4) Kecuali sebagaimana yang diperuntukkan oleh seksyen ini, Ketua Pengarah tidaklah bertanggungan untuk membayar balik suatu amaun yang dibayar kepada orang yang disebut dalam subseksyen (1) dalam bentuk cukai disebabkan fakta bahawa amaun itu bukan cukai yang genap masa dan kena dibayar kepada orang itu.
(5) Seksyen ini tidak terpakai bagi suatu tuntutan pembayaran balik di bawah seksyen 10, 17 dan 18.
Source: Laws of Malaysia, Attorney General's Chambers of Malaysia (lom.agc.gov.my). Not a copy of the Gazette printed by the Government Printer (Interpretation Acts 1948 and 1967, s 61).