This legislation has been repealed. Do not cite it as law in force.
s 65 Agents
(1) Where goods or services are supplied by an agent acting on behalf of a principal, the supply shall be deemed to be made by the principal and not by the agent.
(2) Where goods or services are supplied to an agent acting on behalf of a principal, the supply shall be deemed to be made to the principal and not to the agent.
(3) Where goods or services are supplied through an agent acting in his own name, the supply shall be treated as a supply to the agent and as a supply by the agent.
(4) Notwithstanding subsection (3), where an agent is acting in his own name as an auctioneer and the goods are not the goods described under subparagraph 5(7) of the First Schedule—
(a) a supply by a principal who is a taxable person to the auctioneer shall be disregarded; and
(b) the supply made by the auctioneer shall be treated as a supply made by the principal and the auctioneer whether or not he is a taxable person shall be liable for any tax due and payable on the supply.
(5) Where goods are deemed to be supplied by a taxable person pursuant to subparagraph 5(7) of the First Schedule, any person, whether or not he is a taxable person, who sells the goods in satisfaction of any debt owed by that taxable person, shall be liable for any tax due and payable on the supply.
(6) Where a person who does not belong in Malaysia makes a taxable supply in Malaysia and is liable to be registered under section 20 or intends to be registered under section 24, he shall appoint an agent to act on his behalf and such agent, whether or not he is a taxable person, shall be liable for the tax and comply with any other requirements imposed under this Act as if the agent is a person who does not belong in Malaysia.
(7) Where an agent has been appointed under subsection (6), the Director General may, with reasonable cause, direct the person who does not belong in Malaysia, by giving a notice in writing to appoint another agent to act on his behalf.
(8) For the purposes of subsection (6), a person shall be treated as not belonging in Malaysia if—
(a) he has no business establishment or other fixed establishment in Malaysia;
(b) he has no business establishment or other fixed establishment in any country and his usual place of residence is not in Malaysia; or
(c) he has a business establishment or other fixed establishment both in Malaysia and elsewhere and his establishment which is most directly concerned with the supply is not in Malaysia,
and for the purposes of paragraphs (a), (b) and (c), a fixed establishment in Malaysia or in any other country includes a branch or an agency through which a person carries on a business in Malaysia or in that other country, as the case may be.
(9) Where goods are imported and supplied by an agent who is a taxable person acting on behalf of a principal who is a person other than a taxable person, the goods shall be deemed to be imported and supplied by the agent.
Malay text (authoritative)
Ejen
(1) Jika barang atau perkhidmatan dibekalkan oleh seseorang ejen yang bertindak bagi pihak seseorang prinsipal, pembekalan itu hendaklah disifatkan dibuat oleh prinsipal dan bukan oleh ejen itu.
(2) Jika barang atau perkhidmatan dibekalkan kepada seseorang ejen yang bertindak bagi pihak seseorang prinsipal, pembekalan itu hendaklah disifatkan dibuat kepada prinsipal dan bukan kepada ejen itu.
(3) Jika barang atau perkhidmatan dibekalkan melalui seseorang ejen yang bertindak atas namanya sendiri, pembekalan itu hendaklah dikira sebagai suatu pembekalan kepada ejen itu dan sebagai suatu pembekalan oleh ejen itu.
(4) Walau apa pun subseksyen (3), jika seseorang ejen bertindak atas namanya sendiri sebagai seorang pelelong dan barang itu bukan barang yang diperihalkan di bawah subperenggan 5(7) Jadual Pertama—
(a) pembekalan oleh seorang prinsipal yang ialah seorang orang kena cukai kepada pelelong itu tidaklah diambil kira; dan
(b) pembekalan yang dibuat oleh pelelong itu hendaklah dikira sebagai suatu pembekalan yang dibuat oleh prinsipal itu dan pelelong itu sama ada dia ialah seorang orang kena cukai atau tidak hendaklah bertanggungan bagi apa-apa cukai yang genap masa dan kena dibayar ke atas pembekalan itu.
(5) Jika barang disifatkan dibekalkan oleh seorang orang kena cukai menurut subperenggan 5(7) Jadual Pertama, mana-mana orang, sama ada dia seorang orang kena cukai atau tidak, yang menjual barang itu bagi menyelesaikan apa-apa hutang yang terhutang oleh orang kena cukai itu, hendaklah bertanggungan bagi apa-apa cukai yang genap masa dan kena dibayar ke atas pembekalan itu.
(6) Jika seseorang yang tempatnya bukan di Malaysia membuat pembekalan bercukai di Malaysia dan bertanggungan untuk berdaftar di bawah seksyen 20 atau berniat untuk berdaftar di bawah seksyen 24, dia hendaklah melantik seorang ejen untuk bertindak bagi pihaknya dan ejen sedemikian, sama ada dia seorang orang kena cukai atau tidak, hendaklah bertanggungan bagi cukai dan mematuhi apa-apa kehendak lain yang dikenakan di bawah Akta ini seolah-olah ejen itu adalah orang yang tempatnya bukan di Malaysia.
(7) Jika seorang ejen telah dilantik di bawah subseksyen (6), Ketua Pengarah boleh, dengan sebab yang munasabah, mengarahkan orang yang tempatnya bukan di Malaysia, dengan memberi notis bertulis melantik seorang ejen yang lain untuk bertindak bagi pihaknya.
(8) Bagi maksud subseksyen (6), seseorang hendaklah dikira sebagai tempatnya bukan di Malaysia jika—
(a) dia tiada establismen perniagaan atau establismen tetap lain di Malaysia;
(b) dia tiada apa-apa establismen perniagaan atau establismen tetap lain di mana-mana negara dan tempat tinggal biasanya bukan di Malaysia; atau
(c) dia mempunyai establismen perniagaan atau establismen tetap lain kedua-duanya di Malaysia dan di tempat lain dan establismennya yang paling berkaitan secara langsung dengan pembekalan itu bukan di Malaysia,
dan bagi maksud perenggan (a), (b) dan (c), suatu establismen tetap di Malaysia atau di mana-mana negara lain termasuklah suatu cawangan atau agensi yang melaluinya seseorang itu menjalankan suatu perniagaan di Malaysia atau di negara lain itu, mengikut mana-mana yang berkenaan.
(9) Jika barang diimport dan dibekalkan oleh seseorang ejen yang ialah seorang orang kena cukai yang bertindak bagi pihak seorang prinsipal yang ialah seorang yang selain orang kena cukai, barang itu hendaklah disifatkan dimport dan dibekalkan oleh ejen itu.
Source: Laws of Malaysia, Attorney General's Chambers of Malaysia (lom.agc.gov.my). Not a copy of the Gazette printed by the Government Printer (Interpretation Acts 1948 and 1967, s 61).