This legislation has been repealed. Do not cite it as law in force.
s 68 Transfer of going concern
(1) Where any taxable person (hereinafter referred to as the “transferor”) transfers his business to another person (hereinafter referred to as the “transferee”) as a going concern—
(a) for the purposes of determining whether the transferee is liable to be registered under this Act, the transferee shall be treated as having carried on the business before as well as after the transfer and any supply by the transferor shall be treated as supplied by the transferee; and
(b) the transferor shall transfer to the transferee, unless otherwise permitted in writing by the officer of goods and services tax upon the request of the transferor, all records relating to the business as required under section 36 and the transferee shall keep the records in accordance with section 36.
(2) Where a business or part thereof carried on by a taxable person is transferred as a going concern to a transferee, who is or is to be a taxable person by virtue of the transfer together with the assets of the business—
(a) any right of the transferor to a credit for input tax or a refund of tax shall become the right of the transferee whether or not existing at the date of the transfer and when the transferor has made a claim for credit for input tax or refund of tax before the date of transfer, it shall be treated as having been made by the transferee; and
(b) any liability of the transferor existing at the date of the transfer to furnish a return or to account for or pay tax under section 41 shall become the liability of the transferee and any return furnished or tax accounted for or paid by the transferor shall be treated as having been made by the transferee.
(3) Where a business carried on by a transferor, who has been approved to account for the tax on a payment basis, is transferred in circumstances where subsection 20(4) applies, the transferee shall continue to account for and pay the tax on the supplies made and received by him on or after the date of transfer as if he were the transferor who was given the approval to account for the tax on a payment basis.
(4) The transferor and transferee may claim any input tax incurred which is incidental to the transfer of going concern.
Malay text (authoritative)
Pemindahan usaha berterusan
(1) Jika mana-mana orang kena cukai (kemudian daripada ini disebut “pemindah”) memindahkan perniagaannya kepada orang lain (kemudian daripada ini disebut “penerima pindahan”) sebagai usaha berterusan—
(a) bagi maksud untuk menentukan sama ada penerima pindahan adalah bertanggungan untuk berdaftar di bawah Akta ini, penerima pindahan hendaklah dikira sebagai telah menjalankan perniagaan itu sebelum dan juga selepas pemindahan itu dan apa-apa pembekalan oleh pemindah hendaklah dikira sebagai dibekalkan oleh penerima pindahan itu; dan
(b) pemindah hendaklah memindahkan kepada penerima pindahan, melainkan jika dibenarkan selainnya secara bertulis oleh pegawai cukai barang dan perkhidmatan atas permintaan pemindah itu, semua rekod yang berhubungan dengan perniagaan itu sebagaimana yang dikehendaki di bawah seksyen 36 dan penerima pindahan itu hendaklah menyimpan rekod itu menurut seksyen 36.
(2) Jika suatu perniagaan atau sebahagian daripadanya dijalankan oleh orang kena cukai dipindahkan sebagai usaha berterusan kepada seorang penerima pindahan, yang ialah atau akan menjadi orang yang kena cukai atau akan kena cukai disebabkan pindahan bersama aset perniagaan—
(a) apa-apa hak pemindah kepada kredit bagi cukai input atau pembayaran balik cukai hendaklah menjadi hak penerima pindahan sama ada masih wujud atau tidak semasa tarikh pindahan dan apabila pemindah itu telah membuat suatu tuntutan kredit cukai input atau pembayaran balik cukai sebelum tarikh pindahan, ia hendaklah disifatkan sebagai telah dituntut oleh penerima pindahan; dan
(b) apa-apa tanggungan oleh pemindah wujud pada tarikh pindahan untuk mengemukakan suatu penyata atau mengakaun atau membayar cukai di bawah seksyen 41 hendaklah menjadi tanggungan kepada penerima pindahan dan apa-apa penyata yang dikemukakan atau cukai diakaun atau dibayar oleh pemindah hendaklah dikira sebagai telah dibuat oleh penerima pindahan.
(3) Jika suatu perniagaan dijalankan oleh pemindah, yang telah diluluskan bagi mengakaun cukai atas asas pembayaran, dipindahkan dalam hal keadaan jika subseksyen 20(4) terpakai, penerima pindahan itu hendaklah terus mengakaun dan membayar cukai atas pembekalan yang dibuat dan diterima olehnya pada atau selepas tarikh pemindahan seolah-olah dia ialah pemindah yang telah diberi kelulusan bagi mengakaun cukai atas asas pembayaran.
(4) Pemindah dan penerima pindahan boleh menuntut apa-apa cukai input yang ditanggung yang bersampingan dengan pemindahan usaha berterusan itu.
Source: Laws of Malaysia, Attorney General's Chambers of Malaysia (lom.agc.gov.my). Not a copy of the Gazette printed by the Government Printer (Interpretation Acts 1948 and 1967, s 61).